ANALISIS ORIENTASI PASAR TERHADAP INOVASI PRODUK UKM (STUDI KASUS SMESCO JAKARTA)

Djamaris, Aurino and Mangkuto, Imbang Jaya (2017) ANALISIS ORIENTASI PASAR TERHADAP INOVASI PRODUK UKM (STUDI KASUS SMESCO JAKARTA). Universitas Bakrie.

[img]
Preview
Text (pdf)
panduan mendeley docx.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Do Customers orientation and competitors orientation and inter-functionals orientation towards innovation of SME handicraft product industry with facilitation from SMESCO. As a business center in Jakarta, SME TOWER provides modern and complete facilities and facilities so it is expected to become one stop shop area for local and international consumers who want to buy KUKM Indonesia products. SME TOWER serves as a meeting, event, exhibition, conference, shopping or to know the development of international market. This research was conducted to find out the influence of market orientation (customer orientation, competitor orientation, and inter-functional orientation toward product innovation of Small and Medium Enterprises (SMEs) .To know the influence, SMECO is used in handicraft sector. Which is used is descriptive quantitative, and multiple linear regression analysis Primary data obtained through survey method with questionnaire instrument as a tool The result of research indicate that customer orientation and competitor orientation have significant influence to product innovation while inter-function orientation has no influence On product innovation Customer orientation, competitor orientation, and inter-functional orientation together have a significant effect on product innovation The competitor's orientation is most influential on product innovation SME handicraft sector Apakah faktor Orientasi pelanggan, orientasi kompetitor dan orientasi antar fungsi berpengaruh terhadap inovasi produk bagi industri kerajinan UKM dengan fasilitasi dari SMESCO. Sebagai pusat kegiatan bisnis di Jakarta, SME TOWER menyediakan sarana dan fasilitas modern dan lengkap sehingga diharapkan dapat menjadi area “one stop shop” bagi konsumen lokal maupun internasional yang ingin membeli produk-produk KUKM Indonesia. SME TOWER berfungsi sebagai pertemuan, even, pameran, konferensi, belanja ataupun untuk mengetahui perkembangan pasar internasional. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh orientasi pasar (orientasi pelanggan, orientasi kompetitor, dan orientasi antar fungsi terhadap inovasi produk Usaha Kecil dan Menengah (UKM). Untuk mengetahui pengaruhnya, maka digunakan sampel UKM yang tergabung dalam UKM Gallery SMESCO pada sektor kerajinan tangan. Metode yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif, dan analisis regresi linear berganda. Data primer yang diperoleh melalui metode survei dengan instrumen kuesioner sebagai alat bantu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa orientasi pelanggan dan orientasi kompetitor memiliki pengaruh yang signifikan terhadap inovasi produk. Sedangkan orientasi antar fungsi tidak memiliki pengaruh terhadap inovasi produk. Orientasi pelanggan, orientasi kompetitor, dan orientasi antar fungsi secara bersama-sama berpengaruh signifikan terhadap inovasi produk. Orientasi kompetitor paling berpengaruh terhadap inovasi produk UKM sektor kerajinan tangan.

Item Type: Other
Uncontrolled Keywords: Customers orientation; competitors orientation; inter-functionals orientation; innovation; SME; SMESCO, Orientasi Pelanggan, Orientasi kompetitor, inovasi produk, UMKM, orientasi antar fungsi
Subjects: Customer Satisfaction
Scientific Paper
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Ilmu Sosial > Program Studi Manajemen
Depositing User: Ahmad Yani
Date Deposited: 24 Aug 2017 07:23
Last Modified: 18 Jan 2018 07:41
URI: http://repository.bakrie.ac.id/id/eprint/889

Actions (login required)

View Item View Item